Thursday, April 22, 2010

Demam Telenovela...Ingat Lagi Tak?

LA USURPADORA (NTV7)
La usurpadora menceritakan kisah antara dua adik beradik kembar. Paulina Martinez merupakan perempuan miskin yang baik hati yang tinggal di Cancún bersama ibunya yang sedang melarat sakit. Paola pula merupakan seorang isteri jejaka ahli perniagaan yang tampan dan dan ibu tiri kepada anak-anaknya. Paola mempunyai cita-cita tinggi dan meminati kemewahan serta keseronokan malah melindungi kezaliman dan kepura-puraannya di balk kecantikan yang dimilikinya.
Pertemuan kali pertama Paola dan Paulina membuatkan Paola terfikir untuk menyuruh Paulina mengambil alih tempatnya di rumah sementara dia berfoya-foya. Walau bagaimanapun, Paulina menolak yang membuatkan Paola terdesak untuk membuat perancangan untuk memerangkapnya. Pada suatu malam, Paola memasukkan barang kemasnya ke dalam beg Paulina dan menuduhnya mencuri...(PART ni paling aku geram). Gara-gara itu, Paulina diberhentikan kerja dan dibawa ke muka pengadilan tetapi Paola mengambil alih untuk meneruskan rancangannya dengan mengugut Paulina sama ada menurut perintahnya atau dimasukkan ke dalam penjara. Paulilna terpaksa akur kehendak Paola dan dia mempelajari segala-galanya tentang Paola sebelum pergi menyamar di rumah keluarga Bracho.
Paulina hanya pergi buat sementaratetapi dia mendapati Paola amat dibenci oleh ahli keluarganya sendiri. Kehadiran Paola membuatkan orang sekelilingnya syak dan mula berubah pendangan tentang "Paola yang baru". Kehadiran 'Paola baru' yang bertentangan dengan sikap Paola malah membantu nenek Piedad pulih dari ketagihan arak yang disebabkan 'Paola lama' membuatkan nenek Piedad yakin 'Paola yang baru' itu bukanlah Paola yang dikenali sebelum itu. Identiti Paulina hampir diketahui malah dia berjaya melarikan diri dari rumah keluarga Bracho sebaik sahaja nenek Piedad mengetahui yang dia bukanlah Paola yang dikenalinya.
Konflik cerita ini berterusan apabila Paola dan Paulina keluar masuk rumah Bracho dan Paola meneruskan penipuan dan helahnya terhadap keluarga Bracho hinggakan kes mereka dibawa ke muka pengadilan dan Paulina dipenjarakan. Paulina yang telah memiliki segala yang Paola kecapi dahulu seperti kasih sayang dan kepercayaan keluarga Bracho membuatkan Paola marah dan berdendam dengannya.

 Walau bagaimanapun, Paulina tidak ingin semua itu memandangkan dia telahpun mengetahui daripada ibunya yang Paola adalah kakak kembarnya yang hilang lalu membuatkannya serba salah untuk menerima layanana baik itu malah tidak langsung memarahi dan berdendam dengan Paola. Plot cerita dan konflik berlarutan dengan babak saspens dan merangkumi rempah kehidupan seperti kekeluargaan, cinta, harapan, permusuhan, dan banyak lagi. Seperti biasa, cerita ini membawa kepada penamatan yang bahagia setelah banyak kesukaran berlaku dan kecemburuan berleluasa.Huhu....cerita nie disiarkan di NTV7,jam 4.30PM.. ske gila lagu tema dia siut!!two thumb up!!

                   MARIA MERCEDEZ (NTV7)

Seterusnya,Maria Mercedez...lakonan Thalia sebagai maria...beliau seorang gadis miskin dan ditiggalkan bersama saudara mara n ibu tersayang..Cerita ni mmg lama dah,thn 1992 tuh..dan ditayangkan ke ntv7 pada ahun 2000 kalau xsilap...layan gak..pergi sek jer,mesti kawan2 ty pe kisah selanjutnya...Paling sedih,dia sanggup menjadi penjual lotery...Dengan berdepan dengan kakak ipar kut(lupala)yang jahat dan materialistik..
Oleh sbb???Maria sebagai pewaris harta2 suami ke bapa dia gaknya.....lebih kurang cmtula...huhu...aku pun masa time ni darjah 4..lama benar..lepas sek agama jer,berlari nak kejar cerita ni..huhu..Sume jiran2 time nie xkua umah kut,,,semata2 nak tengok citer ni...haha..Apepun,inilah telenovela yang pertama aku tonton..Memang best sebab di dubbing-kan dalam bahasa melayu..so,xla susah2 baca transelate..awak plak budak2 ..so,dengar je pun da tertarik..Lagu tema pun best...suka tengok Thalia menari masa awal n akhir cerita ni..


                                            EL AMOR NO ES COMO LO PINTAN (TV1)
Alicia adalah seorang gadis yang cerdas dan keras belajar yang berjaya mendapatkan pekerjaan di pejabat publisiti paling unggul: "Segovia dan Segovia", di mana ia akan bertemu cinta dalam hidupnya... Seperti semua gadis muda, dia mimpi dengan seorang putera "biru", fantasi utamanya adalah tentang Felipe Sabatié, seorang pemuda tampan dan pengarah filem, siapa dia bertemu secara kebetulan...
 Dan juga, dia merasa diperhatikan oleh teman rahsianya "cinéfilo", tidak tahu bahawa dia dan Felipe adalah orang yang sama.... Felipe Sabatié (Cesar Segovia), gagal terus-menerus dalam semua projek sinematografi nya. Oleh itu, Rolando, ayahnya, memaksanya untuk kembali ke agen publisiti. Saat itulah masalah di pejabat bermula. Alicia dibenci oleh Alberto, saudara Cesar, yang merasa pelarian oleh dia.... Selain itu, Marisela, bekas tunangan dari Cesar dan Alicia kawan lama di universiti, memasuki permainan yang hebat...(Marisela pelakon hebat gak..memainkan watak jahat oo)... Dia akan berjuang untuk cinta Cesar...Cerita ni pon ok gak...pada mula dah kelaka sampailah akhir..Di dubbing-kan juga dalam bahasa melayu...So,lebih faham ...Oleh sebab itu,mak2 korang suke tonton betui x?huhu..Tahniah tv1 memaparkan cerita best ni...



                   LA INTRUSA (TV3)
Virginia Martinez, cantik, wanita sederhana dan jujur, bekerja sebagai pengasuh di rumah Rodrigo Junquera's. Anak-anak manusia ini adalah: Junior, Carlos Alberto, Raquel, Violeta, Aldo dan Memo. Carlos Alberto jatuh cinta dengan Virginia tanpa berfikir tentang apa-apa serius, tapi dia mencintainya dengan tulus. Rodrigo telah terbuang kekayaannya dan didapati bahawa ia akan MATI sakit.

Untuk kesedihan, ia tahu bahawa anak-anaknya tidak bersedia untuk hidup tanpa dia. Rodrigo berfikir tentang kegigihan Virginia dan memutuskan untuk menikahinya...Baik, Sagrario, pengurus rumah tangga, yang telah mendedikasikan seluruh hidupnya untuk keluarga ini, memberikan semua sokongan untuk Rodrigo, dengan siapa dia saham suatu rahsia besar. .....Alirio Roldan, bekas rakan Rodrigo, membenci semua keluarga Junquera, dan sembrono Maximiliana isterinya cemburuan ini benci sampai terampil. Maximiliana siap mengorbankan anak-anaknya sendiri untuk mencapai tujuan itu. Alirio objek terhadap hubungan Anabella putrinya dengan Carlos Alberto, tapi ia kerana watak berubah-ubah nya, terus itu lebih banyak..

. Danilo Roldan, anak sulung dari Maximiliana dan Alirio, adalah seorang pemuda sinis dan menyanjung, selain seorang ahli dalam penipuan, yang telah dikenali  Virginia...... Setelah mengetahui tentang kematian Rodrigo, anak-anak benci Virginia bahkan lebih, tapi dia dihubungkan oleh janji dilakukan untuk Rodrigo, untuk berjuang untuk menyelesaikan masalah saudara-saudara Junquera yang telah berubah menjadi musuh yang mengerikan itu. Junior, yang lebih tua satu terlibat lak dalam beberapa perniagaan jahat..(isy3) Carlos Alberto, yang tidak tahu apapon telah..ehem2 pada Virginia-cinta atau membenci; ...yang lain2 xsure r...ni pun aku search kat internet...huhu..Best gak la cerita ni..lagi2 pelakon yang aku minat(La usurpadora heroin)..tahniah tv3 ...
                                       MISS 3 HERMANAS (NTV7)
Mis 3 Hermanas adalah telenovela 2000 dipopularkan barisan pelakon Venezuela. Augusto Estrada (Carlos Cruz) menyerah masa kecilnya untuk menjaga tiga adik-beradik; Silvia Estrada (Ayah dager), Lisa Estrada (Scarlet Ortiz), dan Beatriz Estrada (Chantal Baudaux), ketika ibunya meninggal setelah sakit. Augusto berkahwin dengan Margarita Alvarez (Roxana Diaz Burgos) seorang wanita egois yang bosan dari hidup dalam kemiskinan  dan berkongsi satu rumah  dengan saudara Augusto....

 Ketika Margarita menjual bekalan ke sebuah bangunan kontraktor di mana jurutera Santiago Ortega (Ricardo Alamo) bekerja, dia set matanya pada dia dan mereka tidur bersama-sama dengan Margarita menyatakan dia belum berkahwin.... Silvia adalah tinggal di ibu di rumah berkahwin dengan Carlos Salas (Ricardo Bianchi) dan ibu kembar. Carlos ialah dengan mencari sukar untuk mendapatkan pekerjaan dan mereka bergerak di rumah Augusto. Beatriz pulak yang jatuh cinta dengan Francisco Moreno (Jonathan Montenegro). ada kenyataan bahwa Francisco adalah jenayah dan Augusto ditentukan bahawa Francisco tetap jauh dari Beatriz dan harapan yang tinggi tentang Beatriz akademik terlalu banyak untuk Beatriz.

Lisa adalah seorang jururawat dan belajar untuk menjadi seorang doktor dan berurusan dengan Santiago yang dikontrak untuk membangun mal di tanah yang berdampingan dengan rumah sakit tempat Lisa berjalan. lisa berpendapat dengan Santiago kerana dia yakin bahawa klinik mereka akan dihancurkan sehingga memungkinkan untuk perluasan pusat perbelanjaan baru dan ini mula itu dalam perjalanan cinta yang penuh dengan rintangan; Santiago bergerak untuk Barbara Solis (Marlene de Andrade) putri pemilik syarikat kontraktor, Ernesto Solis (Manuel Salazar).

Barbara cuba membunuh diri ketika Santiago menjalin pertunangannya dengan Ernesto..Untuk itu,padanya dan bertekad untuk balas dendam tepat pada Santiago ...Santiago akan membuktikan dia tidak bersalah dan juga mampu menghadapi Augusto dan Lisa untuk bertarung ditakdirkan sakit dengan Margarita....Cerita nie pun best!!..tiap2 petang layan gak..di samping lagu tema dia..sehingga di popularkan oleh kumpulan Phyne Ballerz!..


                                                  ROSALINDA (TV3)
Baik...telenovela seterusnya ini pernah menjadi fenomena di tanah air kita..dengan kemunculan telenovela hebat iaitu..Rosalinda...Ringkasnya,Rosalinda adalah wanita manis yang hidup dengan keluarga miskin Mexico itu. Ketika ibunya, yang tidak benar-benar ibunya, meninggal, ia bertemu Fernando Jose, yang ayahnya dibunuh oleh ibu kandungnya dan saat ini melayani penjara masa. Kerana penyakit yang rumit, dia ilang inngatan(sebab pe tah) dan jatuh cinta dengan seorang lelaki, Alex. Setelah mendengar Fernando bermain piano, Rosalinda mendapatkan kembali ingatannya tapi sekarang harus memilih lelaki yang akan berkahwin.
Rosalinda adalah seorang gadis cantik yang menjual bunga dan menghiasi restoran mewah. ...Suatu hari, ia bertemu Fernando Jose (part paling romantik r)seorang lelaki status sosial yang tinggi.... Dia bermain piano di restoran. Mereka akhirnya jatuh cinta, kahwin, dan memiliki anak bernama Erika.... ibu kandung Rosalinda's, Soledad, menjalani hukuman penjara 20 tahun untuk pembunuhan ayah kandung Fernando Jose. Dia tidak bersalah, tetapi entah macamana tah dituduh bersalah..... Banyakla peristiwa2 best... Erika diculik...Rosalinda dikurung di sebuah rumah sakit jiwa.
Suatu malam, rumah sakit jiwa terbakar dan terbakar. Rosalinda berjaya plak melarikan diri. Namun, dia yakin orang yang dia sayang(anaknya) sudah mati...... Dia bertemu seorang lelaki tua yang memaksa dan menunjukkan padanya cara mencuri. Penderitaan dari kes utama dari amnesia, dia dipaksa untuk menjadi pencuri...... Dia bertemu Alex Dorantes ketika cuba untuk mencuri dari rumahnya...... Alex membersihkan tubuhnya dan ia mengambil tentang identiti Dorantes Paloma dan menjadi penyanyi..... Dia jatuh cinta dengan Alex, agen bakat Rosalinda nila hingga yang membuatnya terkenal..... Fernando Jose pula dah berkahwin dengan Fedra.
Rosalinda's hidup dengan Alex nampaknya akan berjalan dengan baik. Namun, Suatu malam, Rosalinda dan Alex mengikuti salah satu konsert Fernando Jose........... Dia memainkan lagu yang kebetulan menjadi yang pertama ia bermain hari mereka bertemu. (PART dinanti2)Dan, mencetuskan memori Rosalinda tentang masa lalunya......Lalu, Rosalinda terus jer keluar dari bangunan konsert ..... Alex bergegas ke rumah sakit. Hal ini kemudian yang Rosalinda menyedari bahawa dia tidak Paloma, tapi Rosalinda.
Sekarang Rosalinda telah mendapatkan ingatannya kembali, dia harus kembali dan berjuang untuk mendapatkan kembali anaknya, keluarganya, dan mungkin bahkan Fernando Jose .... Sepanjang jalan, beliau bertemu peristiwa yang mengubah hidupnya dengan banyak...
Valeria telah dipenjara dan akhirnya sengsara dan putus asa dalam penjara(tula jahat sangat..amik ko).... telenovela ini berakhir dengan Fernando Jose dan Rosalinda meninggalkan gereja tempat Rosalinda telah merancang untuk berkahwin Alex. Mereka bahagia selamanya!!...perr,nak tunggu tiap2 petang memanag lain macam r zaman nie..sanggup ponteng koko tu semata2 nak tengok citer ni..mula2 biasa jer..pastu,famili,kwn2 dan cikgu pun layan...so,try r tonton..so,sgt2 best!!...hope TV3 tayangkan semula..


                                         YO SOY BETTY LA FEA (NTV7)
Seterusnya ialah Yo soy Betty, La Fea (Betty yang hodoh), adalah suatu telenovela hebat dan popular di Colombia, ditulis oleh Fernando Gaitán.. 
Aurora Beatriz Pinzon Solano, Betty, adalah menarik orangnya..  bekerja sebagai setiausaha di sebuah syarikat fashion Colombia, Ecomoda. Betty terus menghadapi cemuhan-pemilik pengurus menarik Ecomoda's Tetapi Membuktikan dirinya lain drpd lain untuk presiden baru Ecomoda's, Armando Mendoza(hero dlm crita ni).

Armando Mendoza, presiden baru Ecomoda itu, adalah tampan, dan terdidik di syarikat  Mendoza. Dia bercinta dengan Marcela Valencia, eksekutif Ecomoda... , Valencia. Armando adalah mencari setiausaha baru ...
Kerana  syarikat fashion Ecomoda terutama Prihatin dengan gambar dan keindahan, adalah Patricia duduk di lobi dan Betty duduk di sebuah bilik di belakang pejabat saham Armando's. Meskipun demikian, Betty membuktikan dirinya berharga saat dia dengan Armando...Memang touching gak la kisah ni..Jika kita ditempat dia pun ,kita akan rasa dikhianati dan hina...wah3... Last2,mereka berkhwin atau tidak??Silalah komen ya..

                                         MI GORDA BELLA (NTV7)
Mi Gorda Bella (Pronouced Mi Gorda Beya) atau My Sweet Valentina adalah kisah luar biasa seorang gadis gemuk yang ingin memenangi hati seorang jejaka...Valentina, seorang wanita muda denagn hati sebagai baik walaupun berbadan besar, akan memenangi kasih sayang dari semua orang di sekitarnya, termasuk cinta lelaki tampan membimbingnya... sebaliknya, Orestes, dengan siapa dia selalu bermimpi, tapi tak pernah membayangkan dalam kehidupan nyata di kakinya... cita-cita besar Olimpia (yang semua orang fikir bibiknya), adalah kompas yang memerintah hidupnya, membawanya pada jalan yang berbeza, di mana ia mempunyai kesempatan untuk bersenang-senang dan jatuh cinta, tetapi juga membuatnya menjadi korban penipuan besar , penghinaan dan penderitaan,,,,.

Valentina akan berjuang untuk keadilan dalam membersihkan kematian orang tuanya (kesian sangat PART ni) dan mengekalkan  warisan orang tuanya, walaupun mungkin meletakkan cintanya Orestes dalam bahaya....Namun?kecekalannya menghadapi semua itu,,beliau redha... Siapa tahu akhir cerita ni??xsilap aku xdpat tengok akhir dia..sebab masa nie kelas tambahan Form 5 terlalu banyak...so,xpatla tengok..sedih gak...
ANTARA TELENOVELA LAIN YANG TOP :

                                           POR TU AMOR (TV1)
                                                 AMARTE ASI (TV3)
                                      CATALINA &SEBASTIAN (TV2)
                                           CUANDO SEAS MIA (TV2)
                                  ANITA NO TE RAJES (NTV7)
                                     LA HIJA DEL JARDINERO (TV3)
                                               PERLA (TV2)
                                    SECRETO DE AMOR (NTV7)
                                   POBRE DIABLA (TV3)
                                         RUBI (TV3)
                                LA MUJER EN EL ESEPEJO (TV3)
                                   REBECA(TV2)
                                   LA HEREDERA (TV2)
                               JUANA LA VIRGEN (NTV7)
 
                                      BELINDA (TV2)
                                                  LUNA (TV3)
LALOLA (TV3)..THE LATEST ONE!!

Demikianlah antara Telenovela dari negara-negara seperti Mexico,Peru,Venuezela dan Columbia yang pernah menjadi TSUNAMI dalam arena penerbitan rancangan bersiri di negara kita.....Hope anda terus terhibur ketika membaca dan dapat mengimbau kenangan2 lampau (sambil tersenyum)...huhu...Sekian...grasiaaaaaaaaassss!!Salam Paradigma..


NOTA KAKI: Bilakah telenovela Malaysia akan ditayangkan di luar negara ya.....Fikir-fikirkan..

22 comments:

blognizamlah said...

giler gaban kau..rajin mencari ek..ngah2 giler exam nie ha..bgos2..leh gak ak bce sinopsis cite2 tu..x ingat dah..huhu...nanti cite la pasai cite filipin plak..fenomena luar biasa gak tu..huhu...hem, cite kat Malaysia, yg mane pernah keluar negara ek...yg ak tau cite BAGAI AUR DAN TEBING..agak2 la tajuk die..lupe plak..cite pasal adik bradik yg x sebulu..best gak cite tu..tayang kat JEPUN..menang anugerah lagi kat sane as best drama..;) bangga ak..haha..filem..xde lagi kot..same je sumenye..yg lain pon cicak man..tp out jugak..lawak x sesuai msk cite aksi..klu lwk spontan x pe..tp lwk dibuat2..x best..sorry...

Anonymous said...

~good job anip~
cite2 ni lbh best lau xaleh bahasa...ble dh ade peralihan bhasa ase mcm tgk katun je...nyampah pon ade...suara yg kuar xikot gerakan mulut..ilg feel nk tgk

Syafiq said...

Fevret aq all the time !!!
1> Miss Tres Hermanas !!!
2> Rosalinda
3> La Usur Padora
4> La Mujer En EL Espejo
5> Juana La Virgen !!
Yeehaaa !!!
Anip pilipino xder??
ahahha

Anif Abdullah™ said...

syafiq>> Nex time maybe..huhu..
nizam>> tau xpe..semngat kan!!For those,kalo aku dah minat sesuatu tu..aku xkira final or what else..just do it if feel better..;)

peyansanstaro said...

certa ne semua ak pernah tengok..
best la...balik2 sek je msti brebut dgan adik nak bukak Tv..hehe*_*

Anif Abdullah ® said...

taw xpe!! Paling tak miss Rosalinda dan La Usurpadora.haha..Rindu nak tgk balik!!

cik sakdi said...

tetibe nak komen entry zaman dahulu kala. ehhh... amarte asi ngan la intrusa kite layan giler2. cume carlos albrto tu xhensem,boroi.. hahaha pastu catalina n sebastian pon syok..dok kat penthouse. TV2 g bantai tukar suara jd melayu,nyampeh tol. hahah tp telenovela cter dia punyelah panjang sampai 2 tahun kadang2.. xpenat ke belakon. haha kite yg tengok ni pon penat

frhawien said...

aduhhh,tingat zaman dolu2 ble cite2 telenovela mexico ni tayang kat tv,mmg besh kot...anyway,cayalah anip sbb entry kali ni memang gempak gile ahhh!!!!!!!!

Anonymous said...

hai
boleh saya dapatkan list of telenovela tv2 tv3 dan ntv7 mengikut turutan tahun. start tahun 2001 hingga 2010. kalau boleh. include thailan n indon drama. 10Q.

Anonymous said...

ada satu drama dulu masa sebelum 2006. pada episode pertama, heroine diperkosa anak majikannya di ladang di mana heroine bekerja. neneknya pula dibakar beserta dgn rumah heroin. dia berjanji akan datang balik utk balas dendam. 20 tahun selepas itu, dia kaya ttp balik utk balas dendam dekat majikannya. tapi jatuh hati pada jiran majikannya di aldang sebelah. ada seorg anak juga yg diambil sebagai anak angkat. anak itu sebenarnya ialah anak kepada anak perempuan majikannya. ingat tak??

Anonymous said...

ada satu drama dulu masa sebelum 2006. pada episode pertama, heroine diperkosa anak majikannya di ladang di mana heroine bekerja. neneknya pula dibakar beserta dgn rumah heroin. dia berjanji akan datang balik utk balas dendam. 20 tahun selepas itu, dia kaya ttp balik utk balas dendam dekat majikannya. tapi jatuh hati pada jiran majikannya di aldang sebelah. ada seorg anak juga yg diambil sebagai anak angkat. anak itu sebenarnya ialah anak kepada anak perempuan majikannya. ingat tak??

HannanNazmiAbdRazak said...

teringat balik kenangan lama...La Usurpadora...hahaha best giler..skang ni tgk pun x jemu2 lagi...no 1!!

Anonymous said...

WOW..sumer best giler..tringat blk zaman aq skolah rendah lu..balik skolah je terus nk tgk citer2 latin nih..hahaha,tapi yg paling best lah bagi aq asenyer La Usurpadora sbb theme song die mmg gaban punye best,yg lain 2 pun top jugak...thx anif sbb buat aq tringat balik kegilaan aq masa kecik dulu = =!!

hajarzaly said...

ade telenovela kat sini yg tak penah tgok . tp paling2 ingt citer maria mercedes, paola paulina, rosalinda (menangis tak dpt tgok ending), migorda bella, last citer lalola (sedih gak tak dpt tgok citer ni smpai abes sbab duk kat asrama takde tv)

Anonymous said...

kemain laaa.. mengimbau zaman sekolah.. kebyknn cerita sy tgk... best best best... tv2 punya cerita mmg best.. pobre diabla paling sy ikut dlu.. best... semua best deyh.. now kat tv3 tyg rosalinda.. hope after rosalinda die tyg balik la usurpadora...... best sgt cite tu.. sje komen sbb terbaik entry ni... 5 sept 2013 ~~

kazuma said...

Masa fenomena rosalinda dulu dlm tahun 2002... sy xde plk keinginan nk tgk. Masa duk hostel ptg2 mesti penuh bilik tv. Skrg dh tayang semula di tv9 tiap mlm isnin - jmmt 11.30 mlm.... br la nk minat tgk. Thx entry ni ada jln cerita rosalinda. Punya nk tau ending cemana. Hehehe....

kazuma said...

Masa fenomena rosalinda dulu dlm tahun 2002... sy xde plk keinginan nk tgk. Masa duk hostel ptg2 mesti penuh bilik tv. Skrg dh tayang semula di tv9 tiap mlm isnin - jmmt 11.30 mlm.... br la nk minat tgk. Thx entry ni ada jln cerita rosalinda. Punya nk tau ending cemana. Hehehe....

khalishah_sabang said...
This comment has been removed by the author.
khalishah_sabang said...

Salam...nk tanye yg drama LUNA tu nape carik kt google xleh ea?ke dy ade name lain?nk sgt carik lagu intro drama tu..thnx..:)

Anonymous said...

@khalishah_sabang
x silap saye tajuk cite luna tu ialah luna la heredera..cube cari..hehe..

Annie Majaun said...

Kalau nak beli cd telenovela
1. La soy betty la fea
2. Maria mercedes
3. Mis 3 hermanas
4. Rosalinda
cd ini boleh dapat kt mana ye...

Anonymous said...

Tau tak..ceta la usurpadora tu sejibik mcm ceta novel dia bukan arissa!!! Plagiat!