Wednesday, November 10, 2010

Puisi: Merintih di Bawah Lembayung Emosi


Seolah-olah ku tak berkaki..
kerna hanya emosiku berlari,
Seolah-olah ku tak bertangan..
kerna hanya perasaanku menyentuh,
Seolah-olah ku tak bermulut..
kerna hanya sangkar kalbuku nan berbisik,
Diri merintih ,emosi menepis..
Jiwa celaru,fikiran meluru..
Nafsu berbicara angkuh,
Namun,egoku gigih mengelak persoalan..
Itulah aku saat ini..
Itulah aku ...
Oh Tuhan,layakkah aku merangkul sebuah cinta suci..
Oh Tuhan,haruskah aku berpaling dari hakikat ini..
Sesungguhnya,rohku menunduk patuh..
enggan berganjak dari putus asa..
enggan bertingkah dari kayangan dusta..
kerna srikandi cinta ini meronta-ronta untuk dimiliki seseorang..
seseorang, yang pastinya bukanlah kamu..tapi dia..
timbuskanlah nafas cintaku ini kerna aku bukan untukmu..
maaf..maaf atas kekhilafan ini..
benar,malam ini kuditegur oleh pasrahmu..
aku mendengar rintihan itu..tapi kau juga harus memahami..
lembayung emosi itu biarlah kita layarkan di laut kenangan..
moga indraloka terulung akan muncul dalam hayatmu..


                                               Hasil nukilan,
             Anif Abdullah

No comments: