Friday, April 29, 2011

Tips Siapkan Tugas Dengan Segera




1 - Fokus

Fokus di sini bukanlah merujuk kepada tugasan korang tuu, tetapi kepada ‘ganjaran’
yang bakal anda terima(tak kesah la apa bentuk ganjaran pun)apabila menyiapkan tugasan tersebut...Sekarang tidakkah kita merasa teruja apabila mendapati sesuatu penunggu ‘menunggu’ kita apabila kita berjaya menyiapkan tugasan tersebut? Ini adalah satu teknik untuk memotivasikan diri kita...Then,tryla tumpukan sepenuh perhatian terhadap tugasan dan ‘ganjaran’ yang bakal korang terima.,secara tidak langsung akan memotivasikan korang untuk menyiapkan tugasan tersebut berbanding ‘kejap lagi la aku siapkan…’ *cewah cam aku pro je

2- Penting sangat ke sampai perlu disiapkan
Set ur mind,hasil yang korang mahu dan kekalkan ia di minda sehinggalah tugasan tersebut siap dengan jayanya... penting sekali taw untuk memastikan korang jelas dengan sebab tersebut agar korang get a little bit motivation from that .. as u think u are,k!


3- Tetapkan masa untuk siapkan tugasan

Kekalkan sikap korang untuk menyiapkan apa yang perlu disiapkan...paham?camni..jadikan ianya rutin harian untuk korang menyiapkan tugasan tertentu dalam tempoh masa tertentu.Pastu, korang hanya melakukan tugasan berkenaan saja dalam masa yang telah anda tetapkan.Sebagai contoh, anda ingin esaimen Biz Law dari jam 8.30pm – 10pm..so ,better u dont doing aktiviti lain dalam tempoh masa tersebut (dunt try to sign in fb just now)..Pendek kata,disiplinkan diri untuk mengikut jadual yang telah anda tetapkan.


4 - Agih-agihkan tugas.


 Last but not least,pastikan tugasan bersesuaian dengan tenaga dan masa yang diperuntukkan. Salah satu penyebab kepada tangguh ialah rasa kerja yang mahu dibuat itu terlalu sukar atau terlalu banyak. Kalau terlalu banyak, agih-agihkan tugas kepada bahagian yang lebih kecil. Kalau terlalu sukar, dapatkan seseorang yang boleh membantu. Tanya mereka! (jgn kekwat wokay).. Anda orang yang berat mulut.. never say never!!(pinjam jap ya Justin Bibir..hehe). Dalam dunia ni tiada sesiapa pun yang akan membantu kita tanpa diminta.kan2..



“You do not have to be great to start, but you have to start to be great.”
- Joe Sabah

Hari ini aku tiba² baik bagi korang motivasi plak.haha..

Bak Kata Dr HM Tuah Iskandar,
Dalam menjalani kehidupan,kita perlu bnayak bertenang kerana hanya bertenang boleh membuahkan pemikiran-pemikiran yang terbaik.Percayalah,tatkala kita bergopoh-gapah,sebenarnya separuh daripada keintelektualan kita telah hilang.Orang yang bergopoh-gapah mudah silap dalam membuat pilihan,mahupun keputusan.Kan ada hadis yang mengatakan,'Bertenang-tenang itu daripada malikat dan bergopoh-gapah itu daripada syaitan.'

4 comments:

Mohamad Idham said...

menarik entri kali ini...

Anif Abdullah| AA said...

thanks :D

ILA HonEyBuNNy said...

best tips neh..

thanks...;-)

Anif Abdullah| AA said...

welcome honey!! :)
hope sama2 la kita praktikkan ya..