Thursday, December 23, 2010

Apabila Hati Berpuisi Tanpa Suara

                          Jubin nirmala hatiku masih menebal dengan perasaan hampa teramat..Masakan tidak,sejak kehilangan 'dia',hati ini rasa sunyi sangat..rawan sangat..Tanggal 13hb itu,doktrin keseronokanku untuk pulang ke kampung dan merdeka dari penjara peperiksaan terus disambut perasaan hiba nan lara..Ya,semua itu sudah tertulis..semua ini telah tersurat..Ku akui..Kadang-kadang hatiku berseleroh sendiri,pasti Tuhan ingin hadiahkan sesuatu yang berharga setelah hak sementaraku di rampas oleh hamba yang bijak mencuri peluang..Benak hati sungguh tak merelai..Siapapun pasti begitu jua yakni sakit hati tak terkira..Sesuatu yang berharga,mempunyai sentimental value,keistimewaan dan kenangan terbilang telah dirampas sekelip mata..Dari sudut lain,aku juga harus menuding jari pada diri.Kau begitu cuai Hanif..sudah lama kau tangguh rasa berhati-hati itu..atas keputusan kau yang sangat longlai dan sangat akur pada kehendak itu,inilah implikasinya... Getir untuk kupadam sejarah hitam ini,aku tekad agar ..sentiasa berhati-hati dengan apa jua situasi..selain itu,bijak mengawal 'dia' ketika dimana-mana.. Ingat Hanif,manusia sentiasa memburu peluang negatif dari positif..Mungkin,aku mangsa yang ke berapa aku tidak tau..Itu kepastian yang belum kubongkar..Biarlah..Aku redha apa jua yang terjadi..
                       Walaupun jubin nirmala hatiku berbisik hampa,aku terima seadanya.. Ingat Hanif,Allah itu pemberi hikmah paling kaya..Dia tahu apa yang kita tidak tahu..  Akhir bicara,ku harap 'dia'bahagia bersama dengan pemilik'palsu'.Cintaku padamu tetap utuh dan ampuh bak karang dilautan yang tak terhakis dimamah samudera..Selamat tinggal 'sayang'.. semadimu bersama puisiku.. . . .

No comments: