Tuesday, December 28, 2010

Perempuan Berkalung Sorban.Tontonlah!

Salam Paradigma...


 
                      Rasa terpanggil pula hati ini untuk ringankan jari menaip blog mengenai sebuah filem yang hebat dari Indonesia iaitu Perempuan Berkalung Sorban.Filem ini arahan Hanung Bramantyo dan adaptasi dari novel unggul karya Abidah Khalieqy.Umumnya,filem ini mngisarkan dunia pengajian pondok di pendalaman Indon.. Aku tertanya-tanya juga kenapakah filem hebat ini tidak ditayangkan di Malaysia?malangnya,kisah merapu sahaja disajikan oleh stesen tv ke penonton!! Sungguh menyedihkan..Visual dan nilai estetika filem ni,tidak ada dalam drama2 sampah yg di import ke sini..Btul.xtipu..
            Selain itu,persoalan islam yang mula membusuk kini dibongkar secara telus oleh penulis novel itu.Ini bukan isu remeh.Didalam filem ni kita akan temui kmurnian dan kesucian Islam khususnya.....Nah,isu besar yang dibongkar dalamnya juga berkaitan darjat seseorang wanita untuk mengemis sedikit kebebasan dibunuh tanpa rasa belas kasihan..Wanita islam seolah2 dipijak apabila semata2 untuk memenuhi fahaman sebahagian 'orang agama' yang ditertutup neraca paradigma nya..
           Pendek kata,wanita islam perlu berbangga menonton filem ni.Anda akan tersentuh dengan perjuangan halus wanita2 ketika itu agar dapat keluar dari kepungan ortodoks agama..Aku sudah 2x tonton filem ni..agak terharu !! bersama keluarga terchenta lagi bermkna..hehe.. Jadi,tontonlah filem ini wahai pembaca2 sekalian..bukan hanya tonton semata2 tapi berfikir sedalam2 nya ape yang cuba disampaikan dalam filem ni..Itu sahaja!!

NOTA KAKI: Rating dan kualiti .Manakah pilihan anda?Fikir2kan lah..

No comments: