Tuesday, December 21, 2010

Eksperimenku: Lagu Note Paling Tinggi



Salam Paradigma ..


         Mutakhir ini,aku seringkali mencipta andaian ..bagaimana range suara seseorang penyanyi itu diukur..bagaimana vokal,pitching,key note dan jenis suara itu di intrepretasi secara tepat..Sesungguhnya,eksperimenku mula mendapat hasil cemerlang apabila aku berjaya men'download' software yang boleh kita tahu note seseorang..yakni bukan penyanyi sahaja bahkan suara sendiri juga(melalak sorang2 la kan.kut2 leh capai note tinggi).Nah,sudah terang lagi bersuluh.. Aku memulakan eksperimen demi eksperimen dengan memilih lagu yang bernada tinggi..samaada lagu didalam ataupun diluar negara..Amat banyak untuk aku pamerkan eksperimen ini secara menyeluruh..dari segi pengiraan range suara note rendah(octave 1) sampaila ke note tinggi(octave 10>>) ..
Baiklah,disini aku senaraikan antara lagu yang bernada tinggi dan sukar dinyanyikan dalam arena muzik universalnya..disertai note2 tinggi yang telah dicapai oleh penyanyi itu sendiri ..tak kira studio version,unplugged atau LIVE..*Hanya nada tinggi saja di rekod dalam eksperimenku,Harap maklum.TQ.







OCTAVE 7


1)Dato' CT- Dealova
 >>lagu ni beliau nyanyi masa zoon in,tv2..pada awalnya hanya note c#6 sahaja...2nd round eksperimenku,beliau berjaya samapi note yang amat tinggi smpai ke E7..sememangnya lagu asal Once terbabit sukar jika pndai mengalunkan..tapi xsume berjaya deliver dengan penuh feel..but i thought ct who done very well..i salute her ever..



2)Roxette- It Musnt Been Love
>>Merupakan lagu lama dalam eksperimenku kali ni..Beliau berjaya capai note yang sangat tinggi..Iaitu D#7..beliau berjaya mencapai sharp..tahniah30x!!



3)Christina Aguilera-The Voice Within
>>Salah satu lagu C.A paling susah untuk dibawa oleh mana2 penyanyi..Lagu ni berjaya smpai note C#7.. Tak silap pernah dibawa oleh Dina semasa dlam pertandingan Malaysian Idol dulu kala..


OCTAVE 6


1)Celion Dion
-The Power Of Love
>>Korang sume mesti bersetuju dengan aku..Lagu ni merupakan antara lagu paling susah sepanjang zaman..Celine pernah mendapat gelaran 'pnyanyi no1 dunia'oleh sebab keupayaan beliau membawa lagu yang bernada tinggi..perrr..xde sape leh lawan dia beb..Berdasarkan eksperimenku,lagu ni banyak bermain note seperti..F6,C6,Eb6,C#6 dan Eb6 kembali..aduiii,tercabut anak tokak den kalo den nyanyi.haha..!!
-My Heart Will Go On
>>Lagu ni pun sangat susah beb..banyak bermain note tinggi seperti Ab5,Eb6...C6 dan turun balik Ab5..
-I Love U
>>Lagu ni pun tak nak kalah...bermain note tinggi seperti..A5,Ab5 dan c6.
-Because U Loved Me
>>Majoriti akan kata lagu ni paling feel dalam lagu C.D..yupp..to me yes..Namun,berjaya smpai ke nada Bd5 dan terus ke D6..****Lagu All By Myself pon xkurang hebatnya,,aku xde lagu tu.hehe..so xde dlm list..




2)Mariah Carey 
-My All
>>Majoriti pasti menjangkakan sesuatu yang luar biasa dari M.C..Ya,beliau penyanyi paling versatile dalam bermain note rendah dan tinggi..Untuk lagu ni,beliau mencapai note Bb5,A5,C6  n turun balik Ab4..
-Never Too Far
>>Lagu ni secara umumnya,berjaya mengetengahkan kualiti suara beliau dari segi note rendah hingga ke tinggi..Hasilnya,berjaya mencpai note D6,E5 dan B5..
3)Dato' CT
-Rangkaian Lagu Balada ketika Konsert di ROyal Albert Hall(Jerat percintaan,aku cinta padamu,diari hatimu,purnama merindu & kau kekasihku)
>>Beliau terkenal dengan suara lunak,flexibel dan xsumbang..Dalam penyampaian lagu2 popular ni,banyak sangat note2 tinggi telah berjaya beliau capai seperti..Purnama Merindu( C#6)..# bermaksud sharp ye..bila sharp tu pham2 la..perfect lontaran vokalnya...Kau Kekasihku juga mencapai note C6..lain2 hanya 5..
-Purnama Merindu
>>Lagu ni agak merintih2 dengan perasaan..Selain tu,berjaya dengan capaian note C#6!!!


4)Jaclyn Victor
-Because of U(LIVE)
>> Lontaran vokal penyanyi ini usah diragui..berhak diberi tepukan paling gemuruh..cuma ada segelintir yang berpandangan meleset apabila berkata,"beliau menyanyi tanpa feel hanya menjerit..hanya lagu Bertamu Dikalbu berjaya setakat ini berjaya menambat semua pendengar"..Itu hanya pandangan segelintir pihak k..Baik lagu ni,mencapai note Eb5 dan terus ke D6??!! wow,aku rasa Kelly Clarkson pon belum tentu mencapai note setinggi ni..but,fine..both of them have powerful voice..


-Cinta(ABP06)
>>Persembahan ini xketerlaluan untuk dikata begitu menyentuh kalbu audien ..gandingan Jac &  Misha..Masing2 berkongsi range suara yang besar...bermula ngan note Ab4,C5 dan terus melonjak Eb6..Paduan suara mereka amat dasyat..Korang boleh dengar sendiri ketika persembahan ni..fuh!!


-Menghitung Hari
>>Lagu asal Kris Dayanti ini,bijak disampaikan oleh Jac apabila berjaya mengalunkan key rendah dan tinggi sehingga bisa menaikkan bulu roma awam..huhu..berjaya mencapai banyak note tinggi seperti..G4,E6,B5,D6,D6..keupayaan Jac sudah menyamai keupayaan Celine Dion!!??sedangkan suara mereka berlainan falsetto dan dinamiknya..Mungkin Jac berjaya dari segi ini..
-Lady Marmalade(Malaysian Idol)
>>Lagu ni mendapat pujian majoriti juri (kecuali Roslan Aziz..grrr)..mencapai note setinggi C#5,B5 dan D6..


5)Ziana Zain
-Kesuma Hati
>>Nah..lagu ni bagi aku paling susah dalam rangkaian lagu ZZ..Terlalu banyak note tinggi sehingga ZZ pun xmampu untuk bawa dalam persembahannya(cubalah cri kat mn2 persembahan..pasti dia xnyanyi)..Lagu ni mempertaruhkan vokal yg dasyat..Antara notenya, C#5,C6,D6,Bb6 dan D6,,fuh!!!
-Kasihku Pertahankan
>>Lagu ni pun xnak kalah..Lagu lama beliau gak ni..mencapai note A5,D6 dan D5..


6)Christina Aguilera- Hurt
>>Merupakan lagu rintihan perasaan paling berjaya dinyanyikan oleh beliau..meskipun bertarung nyawa untuk  menyampaikan range setinggi yang boleh..Beliau berjaya mencapai note C6,B5 dan E6..Range suara beliau amat tinggi yang kadangkala disalahertikan sebagai menjerit..Ya saya(ceh tetiba saya) setuju jugak..Contohnya ketika Grammy Award 2thn lalu..Lagu Another Man kut..


7)Blue Central- Hit Em Up Style
>>Ramai yang menyangka,suara beliau boleh menaikkan namanya ke arah yang lebih baik.Namun,kemana beliau hari ni?Maybe ada masalah dari segi promosi dan publisiti..Lagu rancak ni berjaya mencapai oktave 6 dan notenya D..tahniah,,love dis songs...!!


8)Tony Braxton- Unbreak My Heart
>>Lagu yang menjadi tsunami pertengah 90an seketika dulu.,.Lagu menyentuh kalbu ni berjaya mencapai note E5,F5 dan sudah pasti C6!!


9)Agnes Matahariku
>>Ok..salah seorang penyanyi Indon yang berjaya capai note tertinggi dalam kajian aku...huhu..lagu best ni berjaya mencapai note D5,D6 dan D5..


10)Fauziah Latif - Enggan
>> Lagu ni aku ambil kerana banyak bermain dengan nada tinggi..sesungguhnya ramalan ku tepat.hehe...Lagu ni mencapai note B5,C6 dan A5..*teratai layu ditasik madu pon ok..tapi xtry lagik..;)


11)Liza Hanim- Gelisah Mimpi
>>Lagu ni tak hairanlah menang sebagai Vokal Terbaik AJL02..Kemampuan beliau menyanyikan lagu ni amat dasyat sekali..Cuma kenyaringannya kdg2 tenggelam..tapi,berjaya smpai note C5 n terus D6..huhu!!


OCTAVE 5


1)Aishah-Cinta Beralih Arah >>D5
2)Ziana Zain(AJL98)>>G5
3)""      ""  -Madah Berhelah>>E5**kalau LIVE maybe leh sampai 6
4)""       ""   -Kemelut dimuara kasih(konsert unppluged>>A5
5)""        "" -Putus Terpaksa>>Eb5
6)Jac-Hush Hush>>A5
7)"" ""-Gemilang(Final M.Idol)>> Eb5
8)""    ""-Cinta tiada Akhirnya>>Eb5
9)Mariah Carey & Whitney-When U Believe>> F#5
10)Dato CT-Ketika Cinta>>C#5(lontaran suara Haaa...haaa)
11)" "" ""      -Sendirian>>C#5
12)Nikki Astria-Samar Bayangan>>D5
13)Ning Baizura-Curiga>>paling banyak mencapai note C5 dan D#5
14)Syafinaz-Ingin Bersamamu>>labih kurang lagu Curiga..banyak note E5 dan C5
15)Aishah-Kemaafan Dendam Yang Terindah>>E5


OCTAVE 4


1)Deja MOss dan Fiq>> Ab4
2)Aishah-Camar Yang Pulang>>Ab4
3)Safura-Sedalam Mana Cintamu-A4

Setakat itu sahaja lembaran eksperimenku pada note2 lagu bernada tinggi yang sempat aku rekodla..(fuh.letih beb secara manual)...Suara sendiri??biar diriku sahaja yang tahu .hihihi..k la..choww..
;)
:)
:)

NOTA KAKI: Zaman sekarang populariti lebih utama daripada suara setinggi manapun??hmm..Fikir2kan..

13 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum...Nak tanya sikit, betulkah Jac boleh hit sampai D6? Sekadar yang aku tahu, Jac high note (Chest/ Mixed Voice Bb5 dan Head Voice C6).

Anonymous said...

Liza Hanim pernah aku jumpa masa dia nyanyi di Singapore A5 Chest/Mixed Voice. Ziana Zain yang paling tinggi yang aku jumpa F#5 (Greatest Love of All), CT F5 (Chest/Mixed Voice), Syafinaz F6, Fauziah Latif F5, Nora G6 Whistle, etc...

cheromory said...

Hi allz.. Slm... Skrg ni idayu af3 sahaja yang boleh hit whistle register c7.. Yg lain siapa yea??... Most of them c5 a5 or f5

Unknown said...

Apps apa yg diguna

Anonymous said...

how about Farah Af2 mengapa & jalan terakhir

Anonymous said...

Semua note yg di listkan tu salah... hahaha... jangan percaya dgn software tu... kalau frequency dia tak betul, so note yg dia detect tu akan salah... the best way is to check with piano or keyboard... kalau lagu tu dinyanyikan dalam octave 6 ke 7, dah sah2 bunyi menjerit2... dan biasanya akan banyak guna mix atau headvoice utk dapatkan note ni... dealova siti nyanyi tu tak sampai pun octave 6... inikan pulak octave 7... hahaha... kelakar...

melayu sabah jati said...

ramai yg tertinggal, idayu hanya smpi 5,azlan dan black 5 wlupun dia lelaki, siti jarang boleh capai 6 kecuali ZZ dan jaclyn

Unknown said...

Nak tnya klu nyanyi lagu ziana Zain puts trpaksa lagi tinggi Kita punya suara dari key tersebut .. kod key ape ye?

Unknown said...

Awak lupa dimash seorang male singer yg mampu mencapai low note C2 dan high note mix voice B5 head voice F6 dan whistle voice D8

adenan wasli said...

Sila react dimash.. bro.

Unknown said...

Boleh senaraikan penyanyi lelaki highnote tertinggi di Malaysia n luar malaysia

Unknown said...

Kepala kotey

Anonymous said...

are you a professional musician ???