Monday, April 4, 2011

Google Search Secara Genius



Petua Guna ‘Google Search’ Secara Genius

   1. Penyataan yang jelas:
       
     Katakanlah korang ngah mencari kandungan tentang internet marketing kan. Alih-alih hanya menaip internet marketing ke dalam kotak carian Google, anda boleh atau lebih baik mencari secara jelas untuk frasa korang tu. Untuk melakukannya,baik korang letak tutupi tanda "    "  dalam key word tu k..

          Contoh: "internet marketing"

   2. Kecualikan kata yang panjang2:

      Katakanlah korang ingin mencari kandungan tentang internet marketing, tetapi korang nak mengecualikan hasil2 yang mengandungi iklan panjang/meraban... Untuk melakukannya,good enough korang gunakan tanda - di depan kata yang ingin anda mengecualikan tuh.

          Contoh >>Search: internet marketing-iklan

   3. Site tertentu untuk di-Search:

      Kadang2 kita jadi pening btui tak,ingin mencari laman web tertentu untuk kandungan yang sesuai dengan frasa kita taip tuu. Bahkan, jika laman tersebut tidak menyokong ‘built-in’ ciri2 carian, korang boleh menggunakan Google untuk mencari website untuk istilah korang tu. Ok,tips nye ialah menggunakan "site: somesite.com" jep. >>somesite tu,korang mesti sure ada la..kalo tak tau site tu susah sket la kan..

          Contoh: "internet marketing" site: www.smallbusinesshub.com

   4.  Kata-kata yang Sinonim:

      Andaikan lah korang ingin menyertakan kata dalam carian korang, tapi ingin menyertakan hasil yang mengandungi kata-kata yang sama ataupun sinonim la kan. Ok petua dia ialah, gunakan "~" di depan kata. Tak paham lagi?ok,aku bagi contoh senang laa..

          Contoh: "internet marketing" ~ profesional

   5. Jenis dokumen:

      Baiklah,petua seterusnya ialah..Jika korang nak  mencari sesuatu bahan la yang dari jenis tertentu, boleh je menggunakan modifier "filetype:". Sebagai contoh, korang mungkin mahu mencari hanya jenis PowerPoint yang berkaitan dengan internet marketing jew,,. Why not kan?sure lagi mudah dan cepat dengan cara cmni...

          Contoh: "internet marketing" filetype: ppt

  

 6. OR itu dan ini:

Kebanyakan kita masa ngah sibuk2 melakukan carian Google, mesti nak ayat tu yang keluar.. Jika korang  mencari salah satu daripada satu atau lebih istilah yang sesuai, maka korang dah jimat masa kat situ...’ATAU’ tu mestilah di caps lock kan la..klau xnak pon xpe..

          Contoh: internet marketing ATAU iklan


   7. Kaedah Numeric :

      Baiklah..cara seterusnya ni adalah jarang digunakan, tetapi sangat berguna. Katakanlah korang ingin mencari keputusan yang mengandungi salah satu dari kitaran angka. Korang boleh melakukan ini dengan menggunakan modifier X. Y. (Dalam hal ini sukar untuk membaca, apa antara X dan Y adalah dua tempoh ini jenis carian ini berguna untuk sesuatu tahun tuu (seperti yang ditunjukkan di bawah ni haa), leh gak untuk harga barang(handphone) dan lain2..

          Contoh: Presiden 1940 .. 1950


  8. Definisi:

      Kebanyakan pelajar sure malas kan nak bukak kamus tentang maksud2 tertentu.Lagi2 ayat yang susah ..Korang perlu cepat mencari definisi dari sebuah kata atau frasa, lagi baik gunakan "define:"

          Contoh: define: Business @  maksud : cinta

 > itu saje yang aku nak share kat all my beloved bloggers..kadang2,lecturer aku suka bagi tips tentang cara mudah untuk cari bahan esaimen atau apa2 aplikasi ler.haha.. K,chow lu.. :)

NOTA KAKI: kadang-kadang sangat sukar nak cari jurnal paling latest/menepati ciri esaimen kita..hmm..

4 comments:

! Sam Posmen ! said...

nice info. apa-apapun agak leceh kalau nak ikut google macam itu. apa-apapun main bedal google je. selalaunya apa yang kita cari akan keluar

Anif Abdullah| AA said...

kalau nak cepat cara camtula..btw,google lebih cepat grab maklumat dari bing/yahoo :)
selamat mencuba!

SyEraa said...

wahhh bnyaknye info2 yg best! :)

Unknown said...

wah...nice info..tapi jenuh nak ingat satu2...huhuh

Video Bunuh Diri