Monday, September 26, 2011

Considered or Accepted








Kita boleh jadi manusia dalam situasi yang pertama(pic 1)..

Kita juga boleh jadi manusia dalam situasi yang kedua(pic 2)..

Andaian rapuh dari AA,

SITUASI PERTAMA:

-Mungkin dia pernah buat baik, tapi orang tak pernah hargai :(
-Mungkin niat dia nak tolong orang lain, tetapi kemampuan diri terbatas.. 
Jadi,baik dia pilih situasi nombor dua
-Tak berapa jelas, "nak suruh buat ape" ..Bila dah jelas, baru boleh bagi answer
-Masa orang nak mintak tolong, masa itu la busy.. Err..


SITUASI KEDUA:

-Dia memang mata duitan
-Barangkali dia tak mampu buat jikalau tiada imbuhan/ganjaran
-Dia memang perlu buat macam itu atas sebab-sebab tertentu.  Cth..betul2 kesempitan 
-Otak bisnez = Win-win situation?
- Mungkin sebahagian income dia.. Jadi, kalau takde duit.. Dia nak makan ape..


Korang pernah tak alami salah satu daripada situasi dia atas? atau, maybe kedua-duanye..
 Tapi selalunya,

BOLEH JADI SERBA SALAH.. JIKA ADA SIMTOM-SIMTOM....?


Family= " ala.. dengan famili pon nak berkira.. " 
#Kita bukan tak nak berkira.. Contoh,suruh jemput dia dari N9 ke Perak. Ya,Jauh.. Korang nak mintak duit minyak or senyap?

Kawan= "ala Munah.. dengan rumet pon nak berkira.."
#Kita bukan tak nak berkira.. Contoh, dia suka suruh kita tapau makanan. Hati mahu menolong..Tapi kita sendiri pon cukup-cukup je.. Nak dahulukan duit sendiri or asyik mintak?


Kadang-kadang.. Orang ta paham..

Kita akan rasa tersepit, mahu jaga hati sendiri or mereka...Pernah jadi?









NOTA KAKI 1: Duit VS Kebajikan = ???

NOTA KAKI 2: Semalam kawan AA tanya kat Fb, nape selalu tulih entri panjang-panjang.. ~Ok, kali ini pendek kut..Kan? :P (dulu sek mmg gila karangan so nak wat cmne .hehe)

33 comments:

adwafarahin said...

bkn pasal berkira tapi mempertimbangkan risiko klu buat bnd tu je :D

shalina said...

belajar dari pengalaman .
betul ape yg AA ckp tu . setuju ! :))
kita je tau sebab kite yg penah alaminya . hmm .

siti kektus said...

kalau tapau sekali ok lah. kalau dah masuk 4,5 kali, macam nak hempuk pon ada. -_-'

dzafira said...

Setuju dgn AA.. Bukan nak berkira pun tp berpada2 la jugak kan... Hmmm.. Sabar je la kalau dgn member2. Nak kirim mende payah2 sampai menyusah yg tukang beli tu. Diri sndiri malas nak pi beli.. Ape la...

JG said...

jawapan utk:-

Famly: uihhh jauh tu aku tgh sengkek ni, ko topup minyak & tol ok la.

Kawan: tapaukan? bleh bak mai la duit, aku bwk ngam2 je ni. budget la katakan.

Jujur dan bersikap selambe adalah lebih baik. dua2 pihak tak mkn hati. (^^,)

Kim Hyun Arry said...

kdg2 kan...kyte nk tolong org tu dgn duit kyte trse mcm susah sgt bile dh sllu..kne ade pertimbangan gak,,takkan hri2 pun nk kyte gak an...stuasi mcm nie mmg dh jd rutin dh..persoalan dye..:"nk berkire atau buat tak thu jer"..huhu..biarlh org kte kyte kedekut klau tk nk tlong org atau erti kate "belanje"..mmg tk lh nk sllu tp agak2 arr kan..mcm arry..sllu amalkn..prinsip HAK SDN.BHD. hehe..tu pndpt arry jer erk..

Amirul Aqiim said...

aku akan jadi rimas bila ada orang cakap, ala.. dgn member pun nak berkira ke.. =='

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

ada bebrp pkra yg selalu kita fkr sblm kita tlg or bt sesuatu tu.cm anif terangkn la..duit,budi atau hubungan. :)ada lg..fkr sdri.haha

Addin said...

susah bila kita kena jaga hati orang lain.

tapi selagi mampu, tak salah kalau kita tolong. insha Allah

Lea Isnawi said...

soal duit payah sikit
kdg2 bukan kite berkira..cuma kdg2 kite pun tgh sempit kan

Umie Artoqiemie said...

gila tak pernah jadi ...
memang pernah :)

amirnawawi said...

Every person have thier own reason in doing something..
Siapalah kita nak mentafsir setiap pelakuan orang.. Jangan cepat melatah yer..
p/s: Bro, susah giler nk komen blog ko kan..muahaha3.. I like..

Anif Abdullah| AA said...

@adwafarahin betui gak risiko.. sape nak jawab kalau tetibe kete rosak ye x..

Nurnajwa said...

Yep, kne tgk situation la ;D

Haha, mmber awk mls nk bace lettew ;)

Anif Abdullah| AA said...

@shalina: pengalamn sendiri camtu eh.. hehe

@siti kaktus:haha.. hempuk dengan hanger :P

@dzafira: AA susah sikit pelawa orang u tapaukan.hehe

@JG: suka jawapan akak :)

@KIm HYun Arry: haha.. its ok,kalau sekali dua rite.. kalau selalu sangat duit kita je kelua.. payahla..ikhlas tapi takut terungkit kann.

@amirul aqiim: kau ramas je dia..haha

@Abg Stalker: ouhh.. tula,ok2

@Addin: yupp.. setuju

@Lea Isnawi: serba salah ye dak..

@Umie:ouhh.. u jngan berkira ngan i umie..hehe

@amir: opocot..haha..

anamizu said...

kalo cik ana mmg direct je jawab..lantak ko la nak sentap ke hape..hehehe




cik ana.

Nizam Ijam said...

berpikir sebelum bertindak...

sha my heart said...

Kadang2 kita kena berkira jugak. bukan kita nak berkira tapi kita pun tengah sengkek, kan?

Apa pun, kalau kita dapat halalkan atau pejam mata jer, ia akan lebih bernilai. Bukan saja di sini tapi juga di Sana =)

Umie Artoqiemie said...

dengan u tak ..sebab u penjual bawal i. haha.

ABU said...

aku tak fikir ia brada di situasi no 2.. :D

Liyana Zahim said...

Anip!! Akk salu camtu.. Huuu.. Ni nk cite ngadu ngade ni.. Akk mmg jns tak bkira dgn kwn2.. Sbb tatau la mayb sbb akn tak reti matematik.. Hahha.. Pahtu salu kan kwn2 mtk bli bnda, akk cam sgan nk mtk duit tu.. Ai pemalu u kekdg..

Then after kwn2 akk tau akk novelis dorg bajet akk kaye nk mampos.. Pehtu stok kuar mkn asek akk nk blnja.. Kwn... Oh kwn ke namenye?

Pdhl novelis pon sengkek dik oi.. Royalti bkn dpt tiap2 bln.. Ada sorg kwn akk dlu pnh wat akk camni.. Tiap x p umah dia, dia mtk akn bli mknan mcm2.. Akk xbkira dgn dia.. Tp dia mtk akk lanje housemate die sgala.. Pow duit topup akk.. Huwaa ahpe ke bodoh aku time tu sabo jela.. Tp die xpnh bayar skalipon..

Tp ble akk mtk tlg dia cam haram.. Seposen pon die xpnh bg akk.. Akk tak mtk pon tp tgk jela pangai die cmtu..

Last2 akk blah tglkan die.. Lantak die la.. Haa kan.. Maimun lau da bcerita cani lah.. Ahaks..

era kecik said...

err.. entahlah,, tak tahu nak pilih yang mana 1.. era kena jaga hati dua2.. serba salah pulak rasanya,.. =.=

Zul Fattah said...

aku.. aku.. aku lebih suak tidor dari buat benda ni semua.. aku akan buat bila.. ada ganjaran.. haha

meaw said...

perkataan berkira tu selalu terjadi masa jadi student dulu,lemaih gila kot....bukan nak berkira pa....tapi kalau diri sendiri dah cukup makan cana?takkan nak paksa jugak,yang penting jaga hati diri sendiri dulu sebelum orang lain kan :)

Fara E's said...

aku dah biase , wuuuu

YOUsoF said...

Kadang² kita yang jadi segan kalau ada kawan yang jenis 'gemar' situasi no. 2 tu.

Nak buat baik boleh, tapi jangan terlalu sangat takut² kepala kita dibawah tapak kaki mereka..

Jer ... said...

2o sennn .. ( asal mintak tolong sikit mintak upah ) .haha . lame tak blogwalk :D

cik sakdi said...

kalau ada duit,, jangan kan perak.. ke sintok pon kite sanggup drive tanpa claim duit minyak ngan tol tau! hehe kadang2 kite kene fikirkan diri kite jugak kan :)

Peah Glemer said...

penah sesangat. hampeh jek semua

ekabukanmakcikkau. said...

aku lagi suka orang yang " woihh tolong aku lukih gambar pokok aku bagi kau dua hengget " . kan best . haha

muhamad hanif said...

oh.

kalau aku, org mntak tlong aku terus tolong.

baik tak baik tak ?

YOUsoF said...

*Blog aku tak ada tilam empuk, tidur atas tikar mengkuang pun ok je... kan. ;D

izfanora said...

ni kira kes pertimbangan lah.. kn timbang berat mana yg lebih.. mana yg lebih perlu..